Energyfood. Gaja essence a Buddha essence. Reklama

Agávový sirup a jeho výhody pro zdraví

Fotografie: Agávový sirup a lívance
Zdroj: Freepik.com

Probiosan Inovum

Reklama

Zdá se, že agávový sirup je hitem dnešního zdravého stravování. Obsahuje velký podíl fruktózy a velmi málo kalorií. Za hlavní výhodou je však skryto velké riziko. I proto by měl být agávový sirup pouze občasným doplněním vyváženého jídelníčku.

Co je agávový sirup?

Agávový sirup se pro svůj nízký glykemický index stal hitem zdravé výživy. Jedná se o přírodní šťávu, která vytéká z listů kaktusu agáve po jejich narušení. Je velice sladký a obsahuje 70 až 90 % fruktózy. Fruktóza je jednoduchý cukr a agáve tak patří mezi přírodní sladidla s jejím největším podílem. Agávový sirup je dvojnásobně sladší než med, a proto je tomu potřeba přizpůsobit jeho užívání. Ačkoliv to vypadá, že má tento sirup samé zdravotní výhody, opak je pravdou. Výživoví specialisté to nedoporučují s agávovým sirupem přehánět, protože je skrytou hrozbou. O tom však později. Pokud agávový sirup bude pouze jedním z řady přírodních sladidel, která budete v jídelníčku používat, nejedná se o problém.

Kde všude se dá použít agávový sirup?

Agávový sirup je vhodnou alternativou pro vegany, u kterých med nepřichází v úvahu. Můžete ho obecně vzato použít všude tam, kde byste použili klasický cukr. Osladit jím můžete kávu, čaj, použít ho můžete do pečení, dezertů, na palačinky, zkrátka všude tam, kde je potřeba sladit. Výhodou agávového sirupu je jeho vysoká sladivost (opravdu v tomto případě stačí sladit polovičním množstvím než v případě, kdy byste sladili medem nebo cukrem). Dalším plusem tohoto přírodního sladidla je jeho neutrální chuť, která nezkresluje chuť slazených pokrmů či nápojů. Se slazením agávovým sirupem to však nepřehánějte, protože jeho dlouhodobé a nadměrné užívání má svá rizika.

Výhody pro zdraví

Agáve má celou řadu přínosů pro zdraví. Obsahuje cenné saponiny, které vynikají svými protizánětlivými a antibakteriálními účinky. Dále v něm najdete železo (to si tělo samo nevyrábí, a proto je důležité ho přijmout ze stravy), vápník, zinek, hořčík.

Agáve tak:

  • posiluje imunitní systém
  • obsahuje minimum kalorií, a tudíž může být vhodným parťákem při hubnutí
  • může být prevencí srdečně-cévních onemocnění
  • zlepšuje proces krvetvorby
  • podporuje zdravou střevní mikroflóru

Bohužel, extrakt z agáve a agávový sirup nejsou jedno a totéž, a proto nečekejte, že všechny tyto přínosné látky jsou v agávovém sirupu obsaženy. Agávový sirup sám o sobě má jednu hlavní výhodu, a to svůj nízký glykemický index.

Zdroj: Freepik.com

Co znamená, když má potravina nízký glykemický index?

Glykemický index je údaj, který uvádí, jak rychle se po užití konkrétní potraviny v organismu zvedne hladina krevního cukru. Potraviny s nízkým glykemickým indexem (k nim patří také agáve sirup) pak zvedají hladinu krevního cukru velmi pomalu, což je výhodou v případě, že trpíte diabetem, máte nadváhu nebo se léčíte s nějakým kardiovaskulárním onemocněním. Nízký glykemický index má agávový sirup hlavně díky vysokému obsahu fruktózy, která patří k jednoduchým cukrům a na glykemii má nepatrný vliv.

Pro koho není agávový sirup vhodný?

Několikrát jsme vás v textu upozornili na to, že s agávovým sirupem se to nemá přehánět. Proč? Je to paradox, ale může za to vysoký obsah fruktózy – uvádí se 70 až 90 %. Ta může při dlouhodobém užívání v těle způsobit neplechu. Nadměrná konzumace fruktózy totiž může časem vést až k inzulínové rezistenci. Ta může potom způsobit chronicky zvýšenou hladinu cukru v krvi a hormonu inzulínu v krvi. Pokud tento stav trvá delší dobu, přetěžuje to hlavně játra a slinivku.

K dalším rizikům dlouhodobého užívání fruktózy patří:

  • ztukovatění jater
  • poškození ledvin
  • vysoký krevní tlak
  • obezita

Sdílet na Facebooku

Viaflorin

Reklama